بهرمندی هرچه بیشتر از منابع لحظه‌ی حال، عبور از رنج، توسعه‌ی پایدار شادی و رضایتمندی

Dr- golestannejad

بهرمندی هرچه بیشتر از منابع لحظه‌ی حال، عبور از رنج، توسعه‌ی پایدار شادی و رضایتمندی

شادی و رضایتمندی بیشتر با فاصله گرفتن از ذهن و ارتباط بیشتر با بدن

سالهای اخیر بواسطه‌ی تمرینات ذهن‌آگاهی توانسته‌ام به بدنم آگاه شوم و با آن ارتباط برقرار کنم. هرچه بیشتر با این آشنای قدیمی آشتی می‌کنم می‌بینم که کار روی هیجانات ناخوشایندم راحت‌تر می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که همه‌ی ما آدمها با آن رو به رو هستیم مدیریت و تنظیم هیجانی است چرا که بخشی در مغز ما وجود دارد که بسیار به تهدید و خطر حساس است و بدون اختیار و اراده‌ی ما به‌صورتی خودکار با دیدن و شنیدن نشانه‌هایی به کار می‌افتد و بدن را به حالت آماده باش برای مقابله با محرکی که تصور می‌کند آسیب‌زاست در می‌آورد. آشنایی با بدن به ما کمک می‌کند که به موقع سر برسیم و قبل از آنکه انرژی حیاتی‌مان برای مقابله با دشمن فرضی بیهوده تلف شود این زنجیره را متوقف کنیم.
ذهن ما آدمها همیشه در تمنای به دست آوردن و یا دور کردن خطر از داشته‌ایمان است. چرا که ذهن ما با خواستن و نخواستن با هستان و نیستان سر و کار دارد و دائم در حال سبک سنگین کردن، قضاوت و ارزش داوری است. چیزهایی که فکر می‌کند رنج آور است را تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند ما را از آنها محافظت کند. ذهن همیشه در حال تقلا برای حرکت به سمت چیزهایی است که فکر می‌کند برای ما لذت آور است. خلاصه اگر اختیار زندگیمان به دست ذهن باشد معلوم نیست که ما را به کجا می‌برد. شاید همه‌ی عمرمان در جهت رسیدن به پول و شهرت و چیزهایی باشد بدون آنکه بدانیم واقعا آنها را می‌خواهیم یا نه. ذهن حالیش نمی‌شود که چیزی که می‌خواهد ممکن است شرایطی را ایجاد کند که برای حال ما خوب نباشد او برای خود چارچوب‌ها و ارزش‌هایی را تعیین کرده و فقط می‌خواهد به آن برسد بدون آنکه بتواند نگاه کند و تشخیص دهد که آیا آنچه به نظرش ارزشمند می‌آید یعنی فکر می‌کند نیازهایی از او را برطرف می‌کند آیا در اکنون و اینجا واقعا واجد ارزش است یا نه. خوشبختانه بدن ما دارای خردی چند میلیارد ساله است که با بهرمندی از آن می‌توانیم آنچه هماهنگ با اکنون و اینجا و هم‌سو با ارزش‌هایمان است و سبب به‌کام شدن‌مان می‌شود را تشخیص دهیم و براساس آن عمل کنیم. آگاهی از بدن به ما امکان می‌دهد به جای چرخیدن در خانه‌ی ذهن و باید و نبایدهای آن از پشت بام آگاهی شرایط را ببینیم و با درنظرگرفتن همه‌ی بخش‌‌هایمان تصمیم‌گیری و بعد اقدام کنیم.

ده بار از آن راه بدان خانه برفتی         یک بار از این خانه بر این بام برآیید        (مولانا)

برینی و  فاصله گرفتن از ذهن و قرارگرفتن در حالت برینی و  ارتباط با بدن به ما کمک می‌کند تا در جهت رضایتنمندی و توسعه‌ی پایدار شادی‌ حرکت کنیم..

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *